33/ 879 15 80 / 509 940 530

Łożyska kulkowe zwykłe

Zwiń

Jednorzędowe

Jednorzędowe

Z uwagi na nieskomplikowaną budowę oraz mnogość modeli konstrukcyjnych, jest to najpopularniejszy typ łożysk toczonych.

Produkowane w wielu różnych wymiarach (średnic otworów od 1 mm do 2000 mm), dostępne w układzie calowym.

Przenoszą obciążenia:

  • promieniowe,

  • osiowe,

  • połączenie ww. obciążeń.

Mogą pracować z dużymi prędkościami obrotowymi.

UWAGA! Przy obciążeniu osiowym wielkość obciążenia nie powinna przekraczać max. 50% nośności stycznej, a w przypadku łożysk z serii lekkich 25%.

Produkowane są także jako łożyska uszczelnione - wyposażone w blaszki ochronne lub uszczelki gumowe, napełnione smarem na cały okres eksploatacji. W tym przypadku zakres średnic otworów łożysk nie przekracza jednak 200mm.

Dostępne są również łożyska kulkowe zwykłe jednorzędowe:

  • podwyższonych klasach dokładności obrotu elementu łożyskowego (P6, P5, P4 i wyższe);

  • z powiększonym luzem wewnętrznym (C3, C4, C5)lub pomniejszonym luzem wewnętrznym (C2) w zależności od oczekiwanej sztywności łożyskowania, zdolności do wychyleń kątowych i temperatury pracy łożysk;

  • z rowkiem osadniczym na pierścieniu zewnętrznym i pierścieniem osadniczym, kiedy sytuacja wymaga prostego ułożenia łożyska w kierunku osiowym;

  • z kanałkiem do wkładania kulek o większej ilości kulek, przy dominującym obciążeniu promieniowym, gdy nośność standardowego łożyska nie zapewnia wystarczającej trwałości.

W tej kategorii oferujemy także:

  • łożyska izolowane elektrycznie - z powłoką izolacyjną, zabezpieczone przed uszkodzeniem w wyniku przepływu prądu elektrycznego (zapewniona izolacja do napięcia 1000 V prądu stałego);

  • łożyska kulkowe zwykłe seria 42... ; 43... jest to seria łożysk, które zbudowane są:
    - na połączeniu dwóch pierścieni
    - bieżni
    - dwóch rzędów kulek
    Są odporne na brak osiowości wału oraz jego bicie. Łożyska te dostępne są w wym. wew. od 10-90mm np. 4200, 4201, 4202, seria 43...

  • łożyska ze stali nierdzewnej - odporne na wilgoć i powodowaną przez nią korozję (w wersji łożyska uszczelnionego doskonale sprawdzają się w przemyśle spożywczym, wówczas napełnione smarem, dopuszczonym do kontaktu z żywnością);

  • łożyska polimerowe - odporne na oddziaływanie chemikaliów i wilgoci, wykonane z polimerów z kulkami ze stali nierdzewnej lub szklanymi (mają jednak krótszy niż normalnie czas pracy z uwagi na niską nośność dynamiczną i statyczną);

  • łożyska odporne na wysokie temperatury - do pracy w temperaturach do: 150°C, 200°C, 250°C, 300°C i 350°C (standardowe łożyska do +120 °C, a uszczelnione do 100 °C); stosuje się do nich stałe środki smarujące przez co ich dopuszczalna prędkość obrotowa wynosi do 50 – 100 obr/min.

Dwurzędowe

Dwurzędowe

  • Posiadają dwa rzędy kulek, co znacznie zwiększa ich sztywność układu przy minimalnie większej, niż w przypadku łożysk jednorzędowych, szerokości (średnica otworu i średnica zewnętrzna pozostają bez zmian);

  • Występują w wersji obustronnie kute 2RS;

  • dostępne serie wymiarowe - 42 i 43;

  • zakres średnic otworów - od 10 do 90mm.

Pliki do pobrania

Plik do pobraniaKatalog

Łożyska kulkowe wzdłużne

Zwiń

Jednokierunkowe

Jednokierunkowe

Przeznaczone do przenoszenia obciążeń osiowych tylko w jednym kierunku (nie mogą przenosić obciążeń promieniowych).

Zbudowane z:

  • koszyka z kulkami;

  • pierścienia wewnętrznego, montowanego na wale;

  • pierścienia zewnętrznego (płaskiego lub kulistego), montowanego w oprawie.

Dwukierunkowe

Dwukierunkowe

Przeznaczone do przenoszenia obciążeń osiowych tylko w jednym kierunku (nie mogą przenosić obciążeń promieniowych).

Najczęściej produkowane w standardowej klasie dokładności (w klasach wyższych P6 i P5 tylko łożyska z serii 511).

Zbudowane z:

  • dwóch koszyków z kulkami;

  • pierścienia wewnętrznego, montowanego na wale;

  • dwóch pierścieni zewnętrznych (płaskich lub kulistych), montowanych w oprawie.

Łożyska z pierścieniami zewnętrznymi:

  • płaskimi - nie kompensują ukośnego usytuowania wału w stosunku do oprawy, czyli niewspółosiowości;

  • kulistymi - przy współpracy z podkładkami o wklęsłej powierzchni, mogą kompensować niewspółosiowość wychylenie kątowe wału w stosunku do oprawy.

Pierścienie wewnętrzny i zewnętrzny mogą być montowane niezależnie ze względu na rozłączność łożyska.

Łożyska kulkowe wahliwe

Zwiń

WAHLIWE

Ich zastosowanie umożliwia kompensowanie niewspółosiowości wału w stosunku do oprawy, dzięki dwóm rzędom kulek i kulistej bieżni pierścienia wewnętrznego.

Najczęściej produkowane w standardowej klasie dokładności z luzem normalnym albo powiększonym (C3).

Produkowane z otworem:

  • walcowym;

  • stożkowym - możliwość bezpośredniego montażu na czopach stożkowych przy zastosowaniu tulei wciąganych i wciskanych.

Łożyska kulkowe wahliwe z szerokim pierścieniem wewnętrznym:

  • są ustalane osiowo przy pomocy wkrętów lub kołków w wycięciu z jednej strony pierścienia wewnętrznego, które jednocześnie chronią przed obracaniem się pierścienia wewnętrznego;

  • można je osadzać na nieoszlifowanych wałach;

  • zastosowano w nich tolerancję otworu, co ułatwia ich montaż i demontaż.

Łożyska kulkowe skośne

Zwiń

SKOŚNE

To łożyska, w których linia przechodząca przez punkty styku kulki z bieżniami a płaszczyzną prostopadłą do osi łożyska tworzy tak zwany kąt działania. Seria 30, 32, 33, 38, 719, 70, 72, 73, Q, QJ.
Wyróżnia je wyprofilowana bieżnia dająca możliwość przenoszenia obciążeń osiowych w jednym kierunku w zależności od kąta wykonania bieżni mogą przenosić obciążenia złożone. A poprzez ustawienie pracy łożysk stworzymy precyzyjny i aktywny układ, który może przenosić dowolne konfiguracje obciążeń.

Wyróżniamy łożyska kulkowe skośne:

  • uniwersalne

  • precyzyjne:

- wrzecionowe

- do śrub tocznych

  • jednorzędowe dwukierunkowe

  • dwurzędowe

Łożyska kulkowe skośne uniwersalne:

  • kąt działania - 40°;

  • dostępne serie wymiarowe - 72 i 73;

  • zastosowane pojedynczo, łożysko przenosi obciążenia osiowe i promieniowe, działające w jednym kierunku;

  • łożyska mogą być montowane parami w układach szeregowym, zbieżnym i rozbieżnym, jeśli nośność pojedynczego łożyska nie jest wystarczająca (uwaga - dotyczy to tylko łożysk do uniwersalnej zabudowy, które są specjalnie dostosowane).

Łożyska kulkowe skośne precyzyjne wrzecionowe:

(Stosowane głównie we wrzecionach obrabiarek - sprawdzają się tam, gdzie potrzebna jest duża dokładność obrotu elementu łożyskowanego i praca z dużymi prędkościami obrotowymi)

  • standardowy kąt działania - 15° lub 25° (im większy kąt działania, tym większa zdolność łożyska do przenoszenia obciążeń wzdłużnych);

  • dostępne serie wymiarowe - 70, 71 i 72;

  • wysokie klasy dokładności - P4 i P2;

  • dostępne klasy napięcia wstępnego - lekkie, średnie i duże;

  • zastosowane pojedynczo, łożysko przenosi obciążenia osiowe i promieniowe, działające w jednym kierunku;

  • łożyska mogą być montowane w zespoły złożone z dwóch, trzech albo czterech łożysk dla zwiększenia nośności lub jeśli obciążenie osiowe ma być przenoszone w obu kierunkach (uwaga - dotyczy to tylko łożysk do uniwersalnej zabudowy, które są specjalnie dostosowane).;

  • produkowane także z kulkami ceramicznymi lub z uszczelkami bezstykowymi (wówczas napełnione fabrycznie smarem).

  • Jest to jedno z najbardziej trwałych łożysk. Zastosowanie obrabiarki do metalu oraz tam gdzie przenoszone są znaczne obciążenia promieniowe zastosowanie jest ich szerokie nawet ze względu na ich budowę, która jest rozdzielna i znacznie ułatwia montaż.

  • Łożyska walcowe składają się z walców, które są elementami tocznymi a dzięki małej powierzchni przylegania walca do bieżni mogą przenosić bardzo duże obciążenia promieniowe.

  • Budowa łożysk walcowych pozwala uzyskać duża sztywność układu.

  • Zastosowanie: wrzeciona obrabiarek, konstrukcje dźwigowe, przekładnie.

       

Łożyska kulkowe skośne precyzyjne:

  • kąt działania - 60° (przenoszą duże obciążenia osiowe);

  • klasa dokładności - P4;

  • łożyska mogą być montowane w zespoły dla zwiększenia nośności lub jeśli obciążenie osiowe ma być przenoszone w obu kierunkach.

Łożyska kulkowe skośne dwurzędowe:

  • dostępne serie wymiarowe - 32 i 33;

  • kąt działania:

z jednolitym pierścieniem wewnętrznym - 25-30°,

z kanałkiem do wkładania kulek - 35°,

z dzielonym pierścieniem wewnętrznym - 45°.

  • przenoszą obciążenia promieniowe oraz obciążenia osiowe w obu kierunkach

  • produkowane też w odmianach z uszczelkami i blaszkami ochronnymi (wówczas napełnione fabrycznie smarem).

Łożyska kulkowe skośne jednorzędowe dwukierunkowe

(nazywane również czteropunktowymi z uwagi na punktowy styk kulki z bieżniami o kształcie ostrołuku)

Stosowane do:

  • przenoszenia obciążeń osiowych w obu kierunkach; przydatne gdzie wymagana jest sztywność prowadzenia w kierunku osiowym

  • przenoszenia obciążeń promieniowych o określonej wartości w stosunku do obciążenia osiowego.

  • Zastosowanie: wrzeciona obrabiarek, przemysł motoryzacyjny, piasty kół.

Łożyska walcowe

Zwiń

Łożyska walcowe (jedno, dwu i trzyrzędowe):

Łożyska walcowe wykorzystywane są do pracy wymagającej dużych prędkości obrotowych oraz obciążeń promieniowych.

Jednorzędowe


Typy łożysk jednorzędowych, ze względu na usytuowanie pierścieni na obrzeżach oraz liczbę obrzeży:

N – pierścień zewnętrzny przelotowy

NF – pierścień zewnętrzny przelotowy jednostronnie

NP – pierścień zewnętrzny przelotowy oraz pierścień ustalający

NUB - pierścień wewnętrzny przelotowy przedłużony

NU - pierścień wewnętrzny przelotowy

NUC - pierścień wewnętrzny przelotowy (inne wykonanie niż w NU)

NUJ - pierścień wewnętrzny przelotowy oraz pierścień kątowy HJ

NJ - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie

NH – łożysko NJ + pierścień kątowy HJ

NJP – Łożysko NJ z oddzielnym obrzeżem a pierścienia ustalającego P

NUP - pierścień wewnętrzny przelotowy jednostronnie oraz pierścień ustalający P

Łożyska walcowane są rozbieralne przy zdjęciu pierścienia swobodnego

RNU – bez pierścienia wewnętrznego

RN – bez pierścienia zewnętrznego

Łożyska walcowe jednorzędowe dzielimy na:

  • precyzyjne - seria N10; wyposażone w otwór stożkowy o zbieżności 1:12; klasa dokładności SP (z wyższą UP dostępne na zamówienie); luz wewnętrzny promieniowy C1;

  • izolowane elektrycznie - łożyska typu NU produkowane ze specjalną powłoką izolacyjną, która zapobiega przepływowi prądu elektrycznego przez łożysko (stosowane w maszynach elektrycznych);

  • z pełną liczbą wałeczków - przenoszą duże obciążenia osiowe i promieniowe, działające w jednym kierunku; są pozbawione koszyka przez co osiągają mniejsze prędkości obrotowe.

Dwurzędowe


Wyróżniamy łożyska walcowe dwurzędowe:

  •  precyzyjne:

- łożyska swobodne, nie przenoszące obciążeń osiowych;

- produkowane w klasie dokładności SP, z luzem wewnętrznym promieniowym C1 (na zamówienie dostępne w klasie UP lub z innym luzem), z otworem walcowym i otworem stożkowym o zbieżności 1:12;

- produkowane w seriach NN30 (pierścień zewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu wewnętrznym) oraz NNU49 (pierścień wewnętrzny nie ma obrzeży a wałeczki są prowadzone między stałymi obrzeżami na pierścieniu zewnętrznym).

  • z pełną liczbą wałeczków:

- posiadają największą możliwą liczbę wałeczków, co pozwala im przenosić bardzo duże obciążenia promieniowe; nie posiadają natomiast koszyka, co uniemożliwia im pracę z dużymi prędkościami;

- są nierozłączne, na pierścieniu zewnętrznym posiadają trzy otwory smarowe, mają rowek obwodowy;

- produkowane są wersjach: przenoszących obciążenia osiowe działających w obu kierunkach, przenoszących obciążenia osiowe działających w jednym kierunku oraz nie przenoszących obciążeń osiowych.

Wielorzędowe


Stosowane głównie w hutnictwie.

Najczęściej stosowane łożyska walcowe wielorzędowe:

  • czterorzędowe - bez znormalizowanych wymiarów; zakres średnic otworów 115 mm – 950 mm;

  • sześciorzędowe - produkowane w seriach NNU 69 i NNU 60; zakres średnic otworów 100 mm – 460 mm.

Łożyska walcowe wzdłużne

Zwiń

Łożyska walcowe wzdłużne:

Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe, ale nie przenoszą obciążeń promieniowych.

Wyróżniamy łożyska walcowe wzdłużne:

  • jednokierunkowe:

- przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym kierunku;

- składają się z pierścienia zewnętrznego GS (w oprawie), pierścienia wewnętrznego WS (na wale) i złożenia walcowego wzdłużnego K;

- złożenie walcowe K może pracować bez pierścieni WS i GS, jeżeli powierzchnie będą odpowiednio oszlifowane i zahartowane (zmniejsza to wymiary łożyskowania);

- istnieje tu możliwość zastosowania podkładki AS zamiast pierścieni WS i GS, jeśli nie występują specjalne wymagania dotyczące dokładności obrotu a powierzchnie oporowe na wale i w oprawie nie są zahartowane.

  • dwukierunkowe:

- przenoszą obciążenia osiowe działające w obu kierunkach;

- składają się z pierścienia pośredniego ZS (na wale albo w oprawie), dwóch pierścieni wewnętrznych WS albo zewnętrznych GS oraz dwóch złożeń walcowych wzdłużnych K.

Łożyska igiełkowe

Zwiń

Łożyska igiełkowe

Mają niewielki przekrój i dużą nośność. Są najczęściej stosowane tam, gdzie mamy do czynienia z ograniczoną przestrzenią.

Wyróżniamy łożyska igiełkowe:

  • cienkościenne:

- stosowne wtedy, gdy w oprawie nie jest możliwe wykonanie bieżni;

- składają się ze złożenia igiełkowego i cienkościennej tulei z hartowanej blachy stalowej;

- przelotowe są otwarte z obu stron; nieprzelotowe są zamknięte z jednej strony (można w ten sposób łożyskować końce wału);

- występują także w wersji z jedną lub dwoma uszczelkami

  • z obrzeżami z pierścieniem wewnętrznym:

- składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma obrzeżami, z pierścienia wewnętrznego i ze złożenia igiełkowego;

- pierścień wewnętrzny umożliwia tu przesuw wzdłużny wału względem oprawy w obu kierunkach;

  • z obrzeżami bez pierścienia wewnętrznego:

- składają się z pierścienia zewnętrznego z dwoma obrzeżami i ze złożenia igiełkowego;

- stosowane, kiedy istnieje możliwość wykonania bieżni na czopie wału, co skutkuje zwiększeniem średnicy wału;

  • bez obrzeży z pierścieniem wewnętrznym lub bez pierścienia wewnętrznego:

- znajdują zastosowanie, kiedy istnieje potrzeba niezależnego montażu pierścieni zewnętrznego i wewnętrznego;

- pierścień wewnętrzny montowany jest, jeśli niemożliwe jest wykonanie bieżni na czopie wału;

  • samonastawne z pierścieniem wewnętrznym lub bez pierścienia wewnętrznego:

- składają się z pierścienia zewnętrznego o kulistej powierzchni, osadzonego we wklęsłym gnieździe oprawy wykonanej z tworzywa sztucznego, korpusu z blachy stalowej, złożenia igiełkowego oraz - opcjonalnie - pierścienia wewnętrznego;

- pierścień wewnętrzny jest montowany, jeśli niemożliwe jest wykonanie bieżni na czopie wału;

  • kombinowane z łożyskiem kulkowym skośnym (połączenie łożyska igiełkowego i kulkowego skośnego):

- pracują z dużymi prędkościami obrotowymi i przenoszą duże obciążenia promieniowe a małe osiowe;

- w zależności, czy mamy do czynienia z łożyskiem kulkowym jedno czy dwukierunkowym, przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym lub obu kierunkach;

  • kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym (połączenie łożyska igiełkowego i kulkowego wzdłużnego serii 511) - pracują z dużymi prędkościami obrotowymi i przenoszą duże obciążenia osiowe, działające w jednym kierunku

  • kombinowane z łożyskiem kulkowym wzdłużnym z pełną ilością kulek (połączenie łożyska igiełkowego i kulkowego wzdłużnego o konstrukcji zwartej):

- przenoszą średnie obciążenia promieniowe i małe osiowe działające w jednym kierunku;

- ich konstrukcja, z uwagi na rowek na pierścień osadczy na pierścieniu zewnętrznym, ułatwia zabudowę;

  • kombinowane z łożyskiem walcowym wzdłużnym (połączenie łożyska igiełkowego i walcowego wzdłużnego serii 811) - przenoszą bardzo duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku (bez względu na obciążenia promieniowe).

We wszystkich rodzajach łożysk kombinowanych, jeśli nie da się wykonać na czopie wału bieżni dla łożyska igiełkowego, trzeba wykorzystać odpowiedni pierścień wewnętrzny.

Złożenia igiełkowe - zbudowane z igiełek skupionych w stalowym lub poliamidowym koszyku, umieszczonych bezpośrednio pod powierzchnią czopa.

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Zwiń

Łożyska igiełkowe wzdłużne

Nie przenoszą obciążeń promieniowych i nie dopuszczają możliwość wystąpienia niewspółosiowości wału w stosunku do powierzchni osadzenia łożyska w oprawie.

Przy ich użyciu można konstruować łożyskowania o małych wysokościach.

Wyróżniamy łożyska igiełkowe wzdłużne:

  • jednokierunkowe (przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym kierunku):

- składają się z pierścienia zewnętrznego GS (w oprawie), pierścienia wewnętrznego WS (na wale) oraz złożenia igiełkowego wzdłużnego AXK;

- Istnieje możliwość zastąpienia pierścieni podkładką AS z hartowanej blachy sprężynowej o grubości 1mm, jeżeli powierzchnie oporowe na wale i w oprawie nie są zahartowane;

- w celu zmniejszenia wymiarów łożyskowania, złożenie igiełkowe może pracować na odpowiednio oszlifowanych i zahartowanych powierzchniach oporowych bez użycia pierścieni.

  • dwukierunkowe (przenoszą obciążenia osiowe działające w obu kierunkach) - składają się z dwóch pierścieni wewnętrznych WS albo dwóch pierścieni zewnętrznych GS, pierścienia pośredniego ZS (na wale albo w oprawie), dwóch złożeń igiełkowych wzdłużnych AXK

  • z kołnierzem centrującym:

- składają się ze złożenia igiełkowego AXK, które jest osadzone w pierścieniu wzdłużnym z kołnierzem centrującym;

- mogą być stosowane z podkładkami AS i pierścieniami WS.

Łożyska stożkowe

Zwiń

Jednorzędowe

JEDNORZĘDOWE

Przenoszą jednocześnie działające obciążenia promieniowe i osiowe dzięki linii nachylonej pod kątem do osi łożyska.

Przejmują obciążenie tylko z jednego kierunku

Dla zrównoważenia składowej osiowej, powstającej w wyniku oddziaływania obciążenia promieniowego, w łożyskowaniach stosuje się często dwa łożyska, zamontowane przeciwstawnie do siebie.

Wytrzymałość na obciążenie osiowe zależna jest od kąta działania - im większy kąt, tym bardziej ona rośnie.

Składają się z pierścienia zewnętrznego i wewnętrznego, na których znajdują się stożkowe bieżnie oraz koszyka z zestawem wałeczków. Pierścień zewnętrzny jest elementem niezależnym, a wewnętrzny tworzy całość z pozostałymi elementami.

Istnieje możliwość montowania łożysk stożkowych w parach aby przenosić obciążenia osiowe w obu kierunkach. Z uwagi na nikłą zdolność do wychyleń kątowych, miejsca zabudowy łożysk muszą być jednak wykonane z zachowaniem współosiowości. Niezbędny luz osiowy tworzy się przy zastosowaniu pomiędzy pierścieniami zewnętrznymi lub wewnętrznymi pierścienia dystansowego.

Przy wymaganej dużej dokładności obrotu elementu łożyskowanego można zamówić łożyska serii 320 w klasie dokładności P5.

Dwurzędowe

DWURZĘDOWE

Przenoszą obciążenia osiowe w obu kierunkach.

Standardowe typy łożysk stożkowych dwurzędowych to:

TDI - wyposażony w dwa pierścienie zewnętrzne i podwójny wewnętrzny, które są zmontowane w układzie X; łożysko mniej wrażliwe na niewspółosiowości miejsc zabudowy z uwagi na mały rozstaw pierścieni wewnętrznych;

TDO - wyposażony w dwa pierścienie wewnętrzne i podwójny zewnętrzny, które są zmontowane w układzie O; łożysko może przenosić duże momenty z uwagi na znaczny rozstaw pierścieni wewnętrznych.

Aby zagwarantować wymagany luz osiowy, oba typy oferujemy z pierścieniami dystansowymi.

Wielorzędowe

WIELORZĘDOWE

Stosowane głównie w hutnictwie (tu najpopularniejsze łożyska czterorzędowe).


Łożyska baryłkowe

Zwiń

Jednorzędowe

JEDNORZĘDOWE

  • wykorzystywane do przenoszenia obciążeń promieniowych (w tym także udarowych);

  • dostępne w dwóch seriach wymiarowych, zakres średnic otworów od 20 mm do 260 mm;

  • wyposażone w rząd baryłek oraz kulistą bieżnię na pierścieniu zewnętrznym, co umożliwia im wychylenia kątowe wału w stosunku do oprawy;

  • oferowane w zestawie z uszczelkami gumowymi;

  • dostępne z otworem walcowym (do montażu z wykorzystaniem tulei) i otworem stożkowym o zbieżności 1:12 (do montażu bezpośrednio na czopach).

Dwurzędowe

DWURZĘDOWE

  • wykorzystywane do przenoszenia obciążeń promieniowych i osiowych w obu kierunkach;

  • wyposażone w dwa rzędy baryłek, kulistą bieżnię na pierścieniu zewnętrznym oraz dwie bieżnie na pierścieniu wewnętrznym usytuowane skośnie w stosunku do osi łożyska, co umożliwia im wychylenia kątowe wału w stosunku do oprawy;

  • dostępne z otworem walcowym (do montażu z wykorzystaniem tulei) i otworem stożkowym o zbieżności 1:12 (do montażu bezpośrednio na czopach);

  • mogą być bezpiecznie stosowane przy temperaturze do 200 °C (w przypadku łożysk z koszykiem z poliamidu do dopuszczalnej temperatury pracy koszyka);

  • w podwyższonej temperaturze dla właściwej pracy łożyska wymagane jest zastosowanie odpowiedniego, wewnętrznego luzu promieniowego.

Dwurzędowe uszczelnione

DWURZĘDOWE USZCZELNIONE

  • posiadają uszczelnienia stykowe po obu stronach łożyska;

  • są wypełnione smarem z możliwością uzupełniania go przez otwory w pierścieniu zewnętrznym;

  • mają wymiary standardowe (wyjątkiem są serie szersze - np. 222 i 223).

Dwurzędowe uszczelnione do maszyn wibracyjnych

DWURZĘDOWE USZCZELNIONE DO MASZYN WIBRACYJNYCH

  • zgodnie z przeznaczeniem, posiadają koszyk o podwyższonej wytrzymałości i powiększony, wewnętrzny luz promieniowy;

  • wyposażone w otwór walcowy i stożkowy.

Dwurzędowe dzielone

DWURZĘDOWE DZIELONE

  • pierścienie oraz koszyk łożysk złożone są z dwóch, połączonych śrubami półek (sama konstrukcja nie różni się jednak od standardowego łożyska baryłkowego dwurzędowego) - taka budowa (podział na dwie części) ułatwia wymianę i montaż łożyska;

  • występują w ograniczonych seriach wymiarowych.

Dwurzędowe do maszyn papierniczych

DWURZĘDOWE DO MASZYN PAPIERNICZYCH

specjalnie przystosowane do spełniania swojej roli na przykład poprzez:

  • wykonanie gwintowanych otworów w powierzchni bocznej pierścienia zewnętrznego;

  • dobór tolerancji dokładności obrotu;

  • otwory smarowe w pierścieniu wewnętrznym;

  • oznaczenie maksymalnego punktu bicia promieniowego.

Łożyska baryłkowe wzdłużne

Zwiń

Łożyska baryłkowe wzdłużne:

  • przenoszą duże obciążenia osiowe działające w jednym kierunku oraz obciążenia promieniowe (dzięki nachyleniu bieżni łożyska w stosunku do jego osi);

  • nie są wrażliwe na niewspółosiowość wału względem oprawy (posiadają zdolność do wychyleń kątowych jednego pierścienia względem drugiego);

  • składają się z pierścienia wewnętrznego, koszyka z zestawem baryłek oraz pierścienia zewnętrznego, który jest elementem rozłącznym;

  • mogą być montowane w parach w celu przenoszenia obciążeń osiowych w obu kierunkach.

Łożyska ślizgowe

Zwiń

Przegubowe

PRZEGUBOWE

Zbudowane są z pary ślizgowej, pierścienia wewnętrznego o wypukłej powierzchni zewnętrznej oraz dopasowanego do niego pierścienia zewnętrznego z powierzchnią wklęsłą.


Wyróżniamy łożyska ślizgowe przegubowe:

ze względu na kierunek przenoszonych obciążeń:

  • poprzeczne:

- wykorzystywane do przenoszenia obciążeń promieniowych (jednocześnie, w odpowiedniej proporcji do tych pierwszych, mogą przenosić obciążenia osiowe);

- łożyska nierozłączne;

- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe, jak również wykonane z różnych materiałów, w tym ze stali nierdzewnej.

  • skośne:

- przenoszą obciążenia promieniowe i osiowe działające w jednym kierunku;

- łożyska rozłączne;

- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe.

  • wzdłużne:

- przenoszą obciążenia osiowe działające w jednym kierunku (jednocześnie, w odpowiedniej proporcji do tych pierwszych, mogą przenosić obciążenia promieniowe);

- łożyska rozłączne;

- w ofercie w opcji wymagającej obsługi i bezobsługowe.

ze względu na rodzaj pary ślizgowej:

  • wymagające obsługi:

- wykorzystywane tam, gdzie występują duże obciążenia statyczne i zmienne oraz często powtarzające się ruchy oscylacyjne i nastawne;

- wymagają obsługi parą ślizgową stal/stal;

- odporne wysokie temperatury pracy (do zastosowania przy temperaturach od -50°C do 300°C (w przypadku łożysk uszczelnionych w temperaturach dopuszczalnych przez wytrzymałość uszczelki) i zanieczyszczenia;

- ich trwałość można wydłużyć poprzez dosmarowywanie;

- dostępne w opcji z większym lub mniejszym luzem, niż standardowo.

  • bezobsługowe:

- produkowane z różnymi parami ślizgowymi dla uniknięcia smarowania łożyska;

- wykorzystywane pary ślizgowe: stal/tkanina PTFE (najbardziej rozpowszechniona z uwagi na wytrzymałość łożyska na temperatury pracy od -50°C do 150°C), stal/kompozyt brązu spiekanego, stal/ kompozyt PTFE;

- wykorzystywane w przypadku, gdy smarowanie jest niemożliwe lub obciążenia mają stały kierunek (materiały smarujące nie są tak wytrzymałe, jak stal i odkształcają się przy dużych obciążeniach).

Oczkowe

OCZKOWE SI SIL SA SAL

  • gotowe do montażu zespoły łożyskowe, zbudowane z łożyska ślizgowego przegubowego, które jest umieszczone w głowicy o kształcie oka ze zintegrowanym trzpieniem o gwincie zewnętrznym lub wewnętrznym;

  • w oprawach oczkowych montowane są łożyska przegubowe dwojakiego typu: wymagające obsługi lub bezobsługowe.

  • łożyska oczkowe wykorzystywane są na zakończeniach członów tłokowych lub w cylindrach hydraulicznych i pneumatycznych, do ich połączenia ze współpracującymi elementami.

Tuleje Ślizgowe, podkładki oporowe, taśmy

TULEJE ŚLIZGOWE, PODKŁADKI OPOROWE, TAŚMY

Tuleje:

  • z brązu spiekanego:

- nie wymagające smarowania;

- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;

- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.

  • z brązu zwijane i z brązu obrabiane maszynowo

- odporne na zanieczyszczenia i korozję, jak również na obciążenia uderzeniowe i wibracje przy małych prędkościach poślizgu;

- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.

  • zwijane z włókna:

- odporne na korozję oraz na obciążenia uderzeniowe i wibracje;

- pracują z dużymi obciążeniami;

- odporne na niewspółosiowości.

  • z kompozytu PTFE:

- odporne na temperaturę (mogą pracować w temperaturze od -200°C do 250°C);

- mogą przenosić duże obciążenia;

- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;

- nie wymagają smarowania;

- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.

  • z kompozytu POM:

- przenoszą duże obciążenia;

- pracują z dużymi prędkościami poślizgu;

- nie wymagają smarowania (ale to wydłuży ich trwałość)

  • poliamidowe:

- zapobiegają przepływowi prądu elektrycznego;

- odporne na korozję;

- nie wymagają smarowania;

- w ofercie także z kołnierzem, dzięki któremu możliwe jest przenoszenie obciążeń osiowych.


Podkładki oporowe:

  • wykonane z kompozytu PTFE lub POM;

  • przeznaczone do przypadków łożyskowań wzdłużnych, które wykonują ruchy oscylacyjne lub powolne ruchy obrotowe;

  • stosowane tam, gdzie przestrzeń jest bardzo ograniczona i wymagana jest praca bezobsługowa.

Taśmy

  • wykonane z kompozytu PTFE lub POM;

  • formowane plastycznie przez zginanie;

  • obrabiane mechanicznie.

Łożyska inne

Zwiń

Wieńcowe

WIEŃCOWE

  • łożyska wielkogabarytowe;

  • składają się z pierścienia zewnętrznego, z pierścienia wewnętrznego oraz elementów tocznych (kulek lub wałeczków);

  • przenoszą obciążenia osiowe, promieniowe momentami działające w dowolnych kierunkach;

  • mogą wykonywać ruch obrotowe i oscylacyjne.

Samonastawne

SAMONASTAWNE

  • odmiana łożysk kulkowy zwykłych serii 62 i 63 z kulistą powierzchnią pierścienia zewnętrznego;

  • przenoszą obciążenia promieniowe, obciążenia osiowe i kombinację tych obciążeń;

  • nie kompensują wydłużeń osiowych wałów; kompensują natomiast błędy niewspółosiowości dzięki dużej zdolności do wychyleń kątowych łożyska od położenia środkowego;

  • wyposażone w pierścień wewnętrzny:

- poszerzony jednostronnie;

- poszerzony dwustronnie

  • zakres średnic otworów:

- calowe - od ½ do 4;

- metryczne - od 8 mm do 140 mm;

  • z uwagi na twardość materiału czopa oraz i kierunek obrotu elementu łożyskowanego, montowane na trzy możliwe sposoby:

- przy pomocy pierścienia mimośrodowego;

- przy pomocy wkrętów dociskowych w pierścieniu wewnętrznym;

- przy pomocy tulei wciąganej

  • napełnione smarem plastycznym i wyposażone w uszczelnienia (możliwość wyboru łożysk z dodatkowymi odrzutnikami zabezpieczającymi uszczelnienia przed uszkodzeniem).

  • łożysko z oprawą tworzy gotowy do montażu zespół samonastawny;

  • w przypadku przemysłu farmaceutycznego i spożywczego, oferujemy łożyska ze stali nierdzewnej napełnione smarem dopuszczonym do kontaktu z żywnością.

  • polecamy także łożyska odporne na oddziaływanie wysokich temperatur (do +350°C), wypełnione specjalnymi środkami smarującym (standardowo łożyska samonastawne można stosować w temperaturze do 100°C); w tym przypadku pamiętać należy, że z powodu użycia stałych środków smarujących prędkości obrotowe łożyska są ograniczone do 50 – 100 obr/min.


Oprawy:

  • standardowo do łożysk samonastawnych produkuje się oprawy z żeliwa szarego lub blachy stalowej z otworami na śruby montażowe;

  • oprawy występują w różnorodnych kształtach (okrągłe, oczkowe, kwadratowe, naciągowe), umożliwiających ich optymalne zastosowanie;

  • dostępne są oprawy z żeliwa sferoidalnego i ze stali, niezbędne przy dużych obciążeniach lub obciążeniach dynamicznych lub ze stali nierdzewnej i powłokami ochronnymi, zabezpieczające przed korozją.

Ceramiczne, polimerowe, hybrydowe

CERAMICZNE, POLIMEROWE, HYBRYDOWE

CERAMICZNE

Elementy łożyska - poza koszykiem - zbudowane są z materiałów ceramicznych.

Pierścienie łożysk najczęściej wykonywane są z azotku krzemu (wykorzystywane przy dużych obciążeniach i prędkościach obrotowych) i tlenku cyrkonu (przenoszą mniejsze obciążenia, ale są odporne na korozję), a koszyki z polieteroeteroketonu. W ofercie posiadamy również łożyska z pełną ilością kulek bez koszyka.

Łożyska (w wersji bez koszyka) mogą pracować do temperatury 1100°C (do 800°C bez straty na parametrach wytrzymałościowych); bez koszyka do 240°C.

W stosunku do łożysk stalowych, łożyska ceramiczne wyróżniają się:

  • mniejszą wagą elementów, a co za tym idzie większymi prędkościami granicznymi;

  • odpornością na niskie i wysokie temperatury

  • odpornością na korozję;

  • mniejszym współczynnikiem rozszerzalności cieplnej i stabilnością wymiarów;

  • izolacją przed przepływem prądu elektrycznego;

  • pracą w polu magnetycznym.


POLIMEROWE (m.in. łożyska kulkowe zwykłe i wzdłużne)

Łożyska - poza elementami tocznymi ze szkła, polimerów lub stali nierdzewnej - wykonane z polimerów.

Stosowane tam, gdzie wykorzystywane są chemikalia lub nie ma możliwości zastosowania środków smarujących.

Mają mniejszą niż łożyska stalowe zdolność do przenoszenia obciążeń oraz niższe prędkości obrotowe.

Łożyska polimerowe wyróżniają się:

  • małą masą i współczynnikiem tarcia;

  • izolacją przed prądem elektrycznym;

  • skutecznym tłumieniem drgań i cichą pracą;

  • brakiem podatności na korozję;

  • właściwościami samosmarującymi.


HYBRYDOWE (m.in. łożyska kulkowe skośne oraz łożyska kulkowe zwykłe)

Mają pierścienie wykonane ze stali a elementy toczne z azotku krzemu. Różnica gęstości tych materiałów wpływa na zmniejszenie naprężeń w trakcie pracy łożyska. Dzięki mniejszej masie kulek zmniejsza się kąta działania w łożyskach skośnych, co wpływa na większą dokładność dynamicznej pracy łożyska.

Łożyska hybrydowe wyróżniają się:

  • wzrostem wydajności;

  • oszczędnością zużycia energii;

  • tłumieniem drgań;

  • zwiększeniem trwałości łożyskowania;

  • możliwością przyspieszania i zwalniania obrotów w szerszym zakresie;

  • izolacją przed prądem elektrycznym.

Łożysko-rolki

ŁOŻYSKO-ROLKI

Łożyska toczne wyposażone w grubościenny pierścień zewnętrzny, który umożliwia toczenie się po powierzchni współpracującej. Wykorzystywane są jako rolki dociskowe lub wspierające w mimośrodach i popychaczach.

Wyróżniamy łożysko-rolki:

  • trzpieniowe;

  • beztrzpieniowe.

oraz w zależności od rodzaju elementów tocznych:

  • kulkowe;

  • igiełkowe;

  • walcowe.


Trzpieniowe:

Typ KR

Łożysko rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w którym pierścień zewnętrzny jest prowadzony przez stałe obrzeże trzpienia oraz podkładkę oporową wciśniętą na trzpień. W produkowanym łożysku (w odmianie z dwiema uszczelkami ) rolka jest nierozłączna.

Typ KRV

Przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach. W odróżnieniu od typu KR, mają pełną liczbę igiełek.

Typ NUKR

Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.

Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez stałe obrzeże trzpienia i wciśniętym na niego pierścieniem bocznym. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.


Beztrzpieniowe:

Typ (R)STO

Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.

Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego z pierścieniem wewnętrznym bez obrzeży i złożeniem igiełkowym rozłącznym.

Typ (R)NA22.2RS

Przeznaczone do zastosowań, gdzie prowadzenie boczne jest zapewnione przez współpracujące części konstrukcji.

Łożysko-rolki igiełkowe bez prowadzenia wzdłużnego, gdzie pierścień zewnętrzny z dwoma obrzeżami tworzy całość ze złożeniem igiełkowym i uszczelkami.

W łożysko-rolkach typu (R)STO i (R)NA22.2RS powierzchnie prowadzące powinny być dokładnie toczone a przy zastosowaniu łożysko-rolki bez pierścienia wewnętrznego na czopie wału powinna być wykonana bieżnia.

Typ NATR

Nierozłączne łożysko-rolki igiełkowe z prowadzeniem wzdłużnym, w których po obu stronach pierścienia wewnętrznego osadzone są podkładki oporowe, przejmujące siły osiowe.

Dostępne także z dwoma uszczelkami.

Typ NATV

W odróżnieniu od typu NATR, mają pełną liczbę igiełek, dzięki czemu przenoszą większe obciążenia przy mniejszych prędkościach.

Typ NUTR

Przenoszą duże obciążenia osiowe, w tym udarowe.

Łożysko rolki walcowe z prowadzeniem wzdłużnym zapewnione przez dwa swobodne pierścienie boczne. Mają pełną liczbę wałeczków zamontowanych w dwóch rzędach, prowadzonych przez dwa obrzeża pierścienia zewnętrznego. Ma ciasno osadzone w pierścieniu zewnętrznym blaszane pierścienie kątowe, które zespalają elementy w konstrukcję nierozłączną, tworząc uszczelnienie labiryntowe z obrzeżem i pierścieniem bocznym.