33/ 879 15 80 / 509 940 530

Oprawy łożyskowe

Zwiń

Oprawy łożyskowe:

Gotowe oprawy, przeznaczone do zabudowy łożysk, które wyposażone są w uszczelnienia.

Oferujemy oprawy łożyskowe:

  • stojące dzielone typu SNL, SD;

  • stojące dzielone do smarowania olejowego typu SONL;

  • stojące niedzielone typu SBD;

  • stojące niedzielone typu SYNT;

  • podwieszane typu TVN

  • dwułożyskowe typu PD

  • kołnierzowe typu FNL;

  • naciągowe typu THD.


STOJĄCE DZIELONE TYPU SNL, SD:

  • służą do zabudowy łożysk kulkowych wahliwych lub łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;

  • korpus podzielony jest tu w płaszczyźnie poziomej; oprawa posiada kołki ustalające i zamki, chroniące przed założeniem jej w nieprawidłowy sposób;

  • możliwe jest przemieszczanie zabudowanego łożyska względem osi w obu kierunkach, dzięki temu, iż gniazdo w oprawie ma pasowanie suwliwe;

  • w przypadku, kiedy niezbędne jest ustalenie osiowe łożyska, uzyskuje się je zabudowując pierścień ustalający pomiędzy osadzeniem oprawy a pierścieniem zewnętrznym łożyska;

  • oprawy o większych gabarytach wykonywane są w formie przystosowanej do łożyska ustalającego albo do łożyska swobodnego;

  • w oparciu o warunki przyszłej eksploatacji, oprawy wyposażane są w uszczelnienia:

- dzielone filcowe (powinny zostać zaimpregnowane w gorącym oleju),

- dzielone dwuwargowe,

- niedzielone typu V (stosowane przy smarowaniu olejowym),

- labiryntowe (stosowane przy smarowaniu olejowym);

  • do zamknięcia otworu w pokrywie, w przypadku łożyskowań końców wałów, służą pokrywy boczne;

  • uszczelnienia, pierścienie i pokrywy są zamawiane osobno;

  • łożyska zabudowane w oprawach pokrywa się smarem plastycznym;

  • w przypadkach, gdzie wymagana jest większa wytrzymałość, wytwarzane są oprawy stojące dzielone z żeliwa szarego, jak również z innych materiałów.


STOJĄCE DZIELONE DO SMAROWANIA OLEJOWEGO TYPU SONL:

  • wykorzystuje się je do zabudowy łożysk baryłkowych serii 222 z otworem stożkowym lub walcowym;

  • w oprawie znajduje się głęboki zbiornik na olej, zapewniający niższą temperaturę kąpieli olejowej;

  • pierścień smarujący, umieszczony luźno obok łożyska i obracający się razem z wałem służy do dostarczania oleju ze zbiornika do łożyska;

  • wskaźnik poziomu oleju znajduje się w oprawie; może być ona również wzbogacona o układ smarowania obiegowego lub tubę z obiegiem wody, chłodzącą kąpiel olejową.

STOJĄCE NIEDZIELONE TYPU SBD:

  • wykorzystuje się je do zabudowy łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;

  • mogą być przystosowane do łożyska ustalającego lub swobodnego;

  • przenoszą duże obciążenia, działające w różnych kierunkach dzięki temu, że zbudowane są ze staliwa;

  • oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia labiryntowe a nieprzelotowe w uszczelnienia labiryntowe i pokrywę boczną;

  • łożyska zabudowane w oprawach pokrywane są smarem plastycznym.

STOJĄCE NIEDZIELONE TYPU SYNT:

  • wytwarzane w postaci kompletnego zespołu z łożyskiem i uszczelnieniami, napełnionego smarem;

  • są łatwe w montażu, który wykonuje się przy pomocy dostarczanego w komplecie klucza i nietrudno uzyskać tu wymagany luz pomontażowy dzięki temu, że zabudowane w oprawie łożysko baryłkowe sparowane jest z tuleją osadczą;

  • łożyska dostarczane są w komplecie z łożyskiem ustalającym (symbol F) albo łożyskiem swobodnym (symbol L).

PODWIESZANE TYPU TVN:

  • wykonane z żeliwa szarego;

  • wykorzystuje się je do łożyskowań zestawów kół jezdnych wózków transportowych oraz jako oprawy stojące niedzielone;

  • stosowane do zabudowy:

- łożysk kulkowych wahliwych i baryłkowych na wałach odsadzonych o średnicy od 20 mm do 75 mm,

- łożysk swobodnych;

  • ustalenia osiowe łożyska otrzymuje się przy użyciu pierścieni dystansowych o szerokości 2 mm;

  • oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia filcowe a nieprzelotowe w uszczelnienia filcowe i pokrywę boczną.

DWUŁOŻYSKOWE TYPU PD:

  • wykonane z żeliwa szarego;

  • posiadają niedzielony korpus i cztery łapy przytwierdzone do fundamentu śrubami;

  • w jednym zamocowaniu korpusu obrobione są dwa miejsca osadzenia łożysk, dzięki czemu oprawy cechują się dużą współosiowością i umożliwiają stosowanie łożysk sztywnych;

  • w oprawach mogą być montowane łożyska:

- walcowe,

- kulkowe zwykłe,

- kulkowe skośne.

  • typ stosowanego łożyska zależny jest od kierunku obciążeń i ich wielkości;

  • oprawy dostarczane są w zestawie z uszczelnieniami albo z łożyskami i wałem, jako kompletne zespoły łożyskowe.

KOŁNIERZOWE TYPU FNL:

  • wykonane z żeliwa szarego;

  • wykorzystywane do zabudowy łożysk kulkowych wahliwych lub łożysk baryłkowych z otworem stożkowym, montowanych na wale gładkim za pomocą tulei wciąganych;

  • służą do zabudowy łożyska swobodnego;

  • do ustalenia osiowego łożyska wykorzystuje się pierścień ustalający;

  • oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia filcowe a nieprzelotowe w uszczelnienia filcowe i pokrywę boczną.

  • oprawy wytwarza się z kołnierzem kwadratowym (średnica wału pow. 60 mm) lub kołnierzem trójkątnym (średnica wału do 60 mm).

NACIĄGOWE TYPU THD:

  • wykonane ze staliwa;

  • stosowane do zabudowy łożysk baryłkowych z otworem stożkowym lub walcowym;

  • wyposażone w korpus niedzielony, w którego bokach wykonano rowki służące do prowadzenia w ramie;

  • oprawy przelotowe wyposażane są w uszczelnienia labiryntowe a nieprzelotowe w uszczelnienia labiryntowe.

Uszczelnienia

Zwiń

Uszczelnienia:

PIERŚCIENIE DO PROMIENIOWEGO USZCZELNIANIA WAŁÓW:

  • wykonane z blachy stalowej lub elastomeru;

  • stosowane między obracającymi i statycznymi elementami urządzeń;

  • powierzchnia zewnętrza walcowa służy do uszczelnienia pierścienia spoczynkowo w otworze oprawy, zapewniając uzyskanie wymaganego pasowania z wciskiem;

  • elastomerowa warga uszczelniająca ma za zadanie gwarantować ruchowe i spoczynkowe uszczelnienie wału i jest ona dociskana za pomocą śruby sprężynowej zaciskowej;

  • poza wargą uszczelniającą może zostać zastosowana dodatkowa - pyłochronna, która ma za zadanie zabezpieczać przed kurzem i drobnymi zanieczyszczeniami;

  • obie współpracujące ze sobą wargi nie zużywają się w stopniu znacznym dzięki zastosowaniu w przestrzeni pomiędzy nimi środka smarnego;

  • wargi mogą być wykonane z kauczuku:

- fluorowego (FPM):

  • wyróżnia się wysoką odpornością termiczną (praca w temperaturze do 200°C) i chemiczną;

  • odporny na działanie olejów, płynów hydraulicznych, paliw, smarów, kwasów mineralnych i alifatycznych;


- nitrylowego (NBR):

  • odporny na działanie smarów plastycznych na bazie olejów mineralnych oraz benzyny i olejów napędowych, ja również olejów mineralnych;

  • posiada doskonałe właściwości mechaniczne;

  • odporny na temperaturę (praca w temp. od- 50 do +100°C).

  • maksymalna różnica ciśnień dla pierścienia po obu jego stronach wynosi 0,07 MPa przy prędkości obwodowej do 5 m/s (do pracy przy różnicy ciśnień do 0,34 MPa przystosowano pierścienie typu B/BS);

  • parametry do uzyskania maksymalnego uszczelnienia:

- twardość powierzchni wału współpracującej z uszczelnieniem - 55 HRC;

- zachowanie wymaganej chropowatości;

- średnica wału w tolerancji h11.


TYP A (1) I TYP AS (4):

  • zbudowane z wkładki usztywniającej z blachy stalowej, powierzchni zewnętrznej z elastomeru i sprężyny zaciskowej ze stali węglowej lub nierdzewnej (w przypadku typu AS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);

  • stosowane, gdy współczynnik rozszerzalności materiału oprawy przewyższa współczynnik rozszerzalności cieplnej stali (gwarantują pasowanie ciasne w otworze oprawy);

  • wykorzystywane również w sytuacji, kiedy nie można uzyskać wymaganych tolerancji wymiarów otworów oprawy w oprawach dzielonych.

TYP B (2) I TYP BS (5):

  • posiadają obudowę stalową i sprężynę zaciskową wykonaną ze stali węglowej (w przypadku typu BS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);

  • ich zabudowa nie jest skomplikowana (zaleca się zabudowę współśrodkową);

  • zaleca się aby pierścienie miały pasowanie ciasne w otworze oprawy wykonanym z wymaganą dokładnością.

TYP C (3) I TYP CS (6):

  • wykorzystywane w ciężkich warunkach roboczych oraz przy trudnościach z zabudową;

  • posiadają obudowę stalową ze wzmocnieniem bocznego czoła oraz sprężyną zaciskową wykonaną ze stali węglowej w przypadku typu CS wzbogacone o wargę uszczelniającą z wargą pyłochronną);

  • w porównaniu z typem B/BS wyróżniają się większą sztywnością;

  • wymagana średnica wału - pow. 50mm.

PIERŚCIENIE DO OSIOWEGO USZCZELNIANIA WAŁÓW (PIERŚCIENIE TYPU V):

  • w całości wykonane z elastomeru, co pozwala w trakcie montażu na rozciąganie i przeciąganie ich przez elementy układu;

  • instalowane z wciskiem na wałach, wraz z którymi się obracają;

  • wyposażone w wargi stożkowe, gwarantujące szczelność względem współpracującej z nimi powierzchni prostopadłej do osi wału;

  • odporne na nierównoległość osi otworu i wał;

  • nawet, gdy wał obraca się mimośrodowo, gwarantują całkowite uszczelnienie;

  • wykonane z kauczuku:

- nitrylowego (NBR),

- fluorowego (FPM) - przy kontakcie z chemikaliami lub występowaniu wysokich temperatur.

UWAGA! Bardzo ważne jest żeby przemieszczenie osiowe wału nie przekraczało maksymalnej wartości przemieszczenia.

Typ VR1 - w ofercie w bogatym wachlarzu średnic wałów (typ najbardziej rozpowszechniony);

Typ VR2 - charakteryzuje je bardzo mocne osadzenie na wale, dzięki szerokiemu i stożkowemu korpusowy pierścienia;

Typ VR3 - znajdują zastosowanie w zwartych układach uszczelnień (często połączenie z uszczelnieniem labiryntowym); pierścienie o małej szerokości /przekroju osiowym;

Typ VR4 - wykorzystywane w trudnych warunkach eksploatacji, w formie uszczelnień wtórnych do ochrony uszczelnienia podstawowego; umożliwiają największe przemieszczenie osiowe, ze względu na posiadany największy przekrój osiowy spośród dostępnych pierścieni typu V.


TULEJE REGENERACYJNE DO NAPRAWY ZUŻYTYCH WAŁÓW:

  • tuleje Speedi-Sleeve;

  • wykonane ze stali nierdzewnej;

  • służą do wyeliminowania konieczności obróbki zniszczonej powierzchni wału współpracującej z uszczelnieniem;

  • nasuwane na wał stroną zakończoną kołnierzem;

  • dostarczane wraz z tuleją montażową;

  • kołnierz poprawia skuteczność uszczelnienia i dodatkowo działa jak odrzutnik, dlatego nie zaleca się jego usuwania po montażu;

  • parametry:

- chropowatość powierzchni Ra - od 0,25 μm do 0,5 μm,

- twardość - 95 HRB,

- grubość ścianki - 0,254 mm (średnica osadzenia uszczelnienia wzrasta tylko o 0,5 mm, co umożliwia zastosowanie na wymianę pierścieni o wymiarach takich, jak oryginalne); 2,4 mm dla średnic większych.

Elementy toczne

Zwiń

Elementy toczne:

oferujemy bogaty wachlarz igiełek, kulek i wałeczków od rożnych producentów.

KULKI:

Parametry:

  • zakres wymiarowy - od 0,397 mm do 250 mm;

  • dostępne klasy dokładności - 10, 16, 20, 28, 40, 100, 200.


W ofercie kulki wykonane z różnego rodzaju stali:

  • ze stali AISI420, nierdzewne - odporne na korozję; stosowane tam, gdzie w grę wchodzi kontakt z wodą (w tym także parą) lub paliwem, jak również do produkcji łożysk nierdzewnych;

  • ze stali chromowanej 100Cr6 wg (AISI52100) - odporne na ścieranie i wysokie obciążenia; wykorzystywane do produkcji łożysk (mają zakres twardości 58-66 HRC;

  • stalowe z wysoką domieszką węgla (AISI1045/1085) - utwardzane nie tylko powierzchniowo, bardziej wytrzymałe, niż kulki z niewielką domieszką węgla; stosowane na przykład w rowerach;

  • stalowe z niską domieszką węgla (AISI1010/1050) - utwardzane powierzchniowo (mają zakres twardości 60-64 HRC); stosowane na przykład w produkcji zabawek;

  • kwasoodporne wg normy AISI316 - twardość 37 HRC; stosowane na przykład w pojemnikach kosmetycznych.

WAŁECZKI I IGIEŁKI:

  • wykonane ze stali chromowanej UNI 100Cr6;

  • zakres twardości - 58-65 HRC;

  • zakres wymiarowy średnicy - od 1mm do 50mm oraz od 6,8mm do 50mm.

Wałeczki:

  • z uwagi na typ fazowania, wymiary wałeczków mają na początku oznaczenie ZB lub TR;

  • posiadają czoło płaskie;

  • produkowane w grupie selekcyjnej G2;

Igiełki:

  • dostępne w dwóch wykonaniach:

- czoło soczewkowe wypukłe NRA;

- czoło płaskie NRB.

  • oferowane grupy selekcyjne od G2 do G5.

Tuleje, nakrętki, podkładki

Zwiń

Tuleje, nakrętki, podkładki:

Są to elementy współpracujące z łożyskami.

TULEJE WCIĄGANE:

  • wykorzystywane przy mocowaniu na czopie walcowym łożysk z otworem stożkowym (wał może być gładki lub z odsadzeniem);

  • sprzedawane w zestawie z nakrętką i podkładką zabezpieczającą (łożyska mniejsze) lub blaszką zabezpieczającą (łożyska większe);

  • czopu wału jest dostosowany do średnicy dzięki rozcięciu w tulei;

  • zbieżność - 1:12;

  • rodzaj wału - metryczny lub calowy;

  • dostępne są tuleje o większej niż standardowa średnicy otworu, których montaż i demontaż możliwe są przy zastosowaniu metody hydraulicznej; wyposażone są one w kanał olejowy i rowek, który rozprowadza olej na zewnętrznej powierzchni tulei; montaż łożyska jest łatwiejszy ze względu na olej, który - tłoczony pod ciśnieniem - tworzy film olejowy między powierzchniami pasowanymi, co powoduje, że do instalacji wymagana jest dużo mniejsza siła.

TULEJE WCISKANE:

  • wykorzystywane do mocowania łożysk z otworem stożkowym na czopie walcowym (na wale gładkim lub z osadzeniem);

  • wciskana w otwór łożyska opartego o odsadzenie na wale lub element zamocowany na wale (wały gładkie);

  • czopu wału jest dostosowany do średnicy dzięki rozcięciu w tulei;

  • zbieżność - 1:12 (1:30 dla tulei przeznaczonych do montażu łożysk baryłkowych serii 240 i 241);

  • dostępne są tuleje o większej niż standardowa średnicy otworu, których montaż i demontaż możliwe są przy zastosowaniu metody hydraulicznej; wyposażone są one w kanał olejowy i rowek, który rozprowadza olej na zewnętrznej powierzchni tulei; montaż łożyska jest łatwiejszy ze względu na olej, który - tłoczony pod ciśnieniem - tworzy film olejowy między powierzchniami pasowanymi, co powoduje, że do instalacji wymagana jest dużo mniejsza siła.

NAKRĘTKI ŁOŻYSKOWE:

Wykorzystywane do:

  • montowania łożysk na wale;

  • montowania łożysk na czopach stożkowych;

  • demontażu łożysk z tulei wciskanych;

  • mocowania elementów maszyn.

W ofercie z gwintem metrycznym:

  • trapezowym (od wymiaru 41);

  • drobnozwojnym (do wymiaru 40).

W obwodzie nakrętek znajdują się cztery lub osiem wycięć wykorzystywanych podczas odkręcania do zastosowania klucza hakowego lub udarowego;

Podkładki i blaszki zabezpieczające chronią nakrętki przed poluzowaniem (w tym celu wykorzystywane są również wkręty i kołki zabezpieczające).

PODKŁADKI ZABEZPIECZAJĄCE ZĘBATE:

  • nieskomplikowane elementy mocujące, zabezpieczające nakrętki przed obrotem;

  • podkładka wchodzi w rowek na wale, a kiedy ząbek zagina się na poziomie odpowiedniego wycięcia w obwodzie, nakrętka jest blokowana.

BLASZKI ZABEZPIECZAJĄCE (KSZTAŁTOWE):

  • przy pomocy śruby mocowane do nakrętki w celu jej zabezpieczenia;

  • blaszka wchodzi w rowek na wale, blokując nakrętkę tak, żeby nie mogła się obrócić.